Seminarium "Edukacja statystyczna we współpracy z Urzędem Statystycznym w Warszawie" w ramach współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Radomiu



W dniu 26 marca 2025 r. Magdalena Kowalska - przedstawicielka Mazowieckiego Ośrodka Badań Regionalnych w Urzędzie Statystycznym w Warszawie wzięła czynny udział w seminarium „Edukacja statystyczna we współpracy z Urzędem Statystycznym w Warszawie” zorganizowanym przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Radomiu.
Celem spotkania było przedstawienie nauczycielom, jak statystyka wspiera rozwój kompetencji matematycznych i kształtowanie postaw obywatelskich uczniów. Zaprezentowano również narzędzia statystyki publicznej, które mogą wzbogacić proces nauczania matematyki. Jednym z kluczowych tematów seminarium była promocja nowego, interaktywnego zagadnienia: "Poprawna interpretacja wykresów słupkowych", mającego na celu pomoc uczniom w analizie i lepszym rozumieniu danych przedstawionych w formie graficznej.
Szczególną uwagę poświęcono również myśleniu krytycznemu w edukacji, podkreślając jego znaczenie w rozwijaniu wśród uczniów umiejętności samodzielnego analizowania informacji, poszukiwania rozwiązań, oceny danych oraz podejmowania świadomych decyzji. Następnie Magdalena Kowalska przedstawiła możliwości współpracy z Urzędem Statystycznym w Warszawie oraz korzyści wynikające z wykorzystania statystyki w nauczaniu.
W kolejnej części spotkania przedstawicielka Mazowieckiego Ośrodka Badań Regionalnych zaprezentowała zasady statystycznego myślenia w kontekście współczesnego natłoku informacji, co spotkało się z bardzo pozytywną oceną uczestników seminarium. Jednocześnie zaproszono wszystkich do udziału w lekcjach organizowanych przez Urząd Statystyczny w Warszawie w ramach inicjatywy "Zrozumieć statystykę" oraz innych działań edukacyjnych.
Wydarzenie odbyło się w formule zdalnej i wzięło w nim udział 30 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa mazowieckiego. Organizatorzy wyrazili nadzieję, że spotkanie zainspiruje nauczycieli do wdrażania innowacyjnych metod nauczania.