UWAGI OGÓLNE
Doświadczenia polskie
W ostatnim stuleciu Polska przeprowadziła siedem spisów powszechnych ludności i mieszkań (1921, 1931, 1950, 1960, 1970, 1978 i 1988), jeden spis sumaryczny w 1946 r. oraz trzy spisy reprezentacyjne - (mikrospisy) - w latach: 1974, 1984 i 1995.
Znaczenie spisów ludności i mieszkań jest różne w poszczególnych krajach, w zależności od sprawności funkcjonowania systemów ewidencyjnych i rejestrów oraz od stopnia powiązania systemu badań statystycznych z administracyjnymi źródłami danych. W naszym kraju znaczenie spisu ludności jest nadal bardzo duże.
Podstawy prawne, termin i zakres podmiotowy spisu ludności i mieszkań 2002
Termin i zakres tematyczny spisów, zasady organizacji i realizacji prac spisowych, zobowiązanie ludności do udzielenia informacji i sposób zebrania informacji zostały określone w następujących aktach prawnych:
- w ustawie z dnia 2 grudnia 1999 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2001 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 1, poz. 1) z późniejszą zmianą (Dz. U. z 2000 r., Nr 93, poz. 1026),
- w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o powszechnym spisie rolnym w 2002 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 99, poz. 1072) oraz
- w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 1995 r., Nr 88, poz. 439) z późniejszymi zmianami.
Narodowemu spisowi powszechnemu ludności i mieszkań 2002 podlegały:
- osoby stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach, obiektach i pomieszczeniach,
- mieszkania i budynki, w których znajdują się mieszkania zamieszkane lub niezamieszkane oraz zamieszkane obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami,
- osoby nie mające miejsca zamieszkania.
Spis ludności i mieszkań przeprowadzony w 2002 roku nie obejmował:
- szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych, członków rodzin tych osób oraz innych osób korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy umów, ustaw lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych (pozostali cudzoziemcy przebywający w Polsce byli spisywani na ogólnych zasadach),
- osób ubiegających się o azyl,
- mieszkań, budynków, obiektów i pomieszczeń będących własnością przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych.
Powszechnym spisem rolnym zostały objęte:
- indywidualne gospodarstwa rolne,
- działki rolne,
- osoby fizyczne będące właścicielami zwierząt gospodarskich, nie posiadające użytków rolnych lub posiadające użytki rolne o powierzchni mniejszej niż 0,1 ha,
- pozostałe gospodarstwa rolne będące w użytkowaniu osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej.
W ramach spisu ludności zostały przeprowadzone dodatkowe badania:
- migracji długookresowych,
- dzietności kobiet.
W czasie spisu wypełniane były następujące formularze:
- formularz A - przeznaczony do opisu mieszkania i budynku oraz do spisania osób w mieszkaniu, osób mieszkających w pomieszczeniu nie będącym mieszkaniem, osób w obiekcie zbiorowego zakwaterowania, a także osób bezdomnych,
- formularz M - przeznaczony do zebrania informacji o migracjach osób, które w latach 1989-2002 przebywały poza obecnym miejscem zamieszkania (w innej miejscowości w kraju lub za granicą) przez okres co najmniej 12 miesięcy,
- formularz D - przeznaczony do badania dzietności kobiet będących w wieku 16 lat i więcej, zamieszkałych w wylosowanych mieszkaniach,
- formularz R1 - przeznaczony do spisu w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
- formularz R2 - przeznaczony do spisu u użytkowników działek rolnych i u właścicieli zwierząt gospodarskich,
- formularz R3 - przeznaczony do spisu gospodarstw rolnych prowadzonych przez osoby prawne i inne jednostki organizacyjne.
Wzory formularzy zostały opublikowane jako załączniki do ustaw o spisach. Zgodnie z przepisami tych ustaw, udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach A, M, R1, R2, R3 było obowiązkowe, zaś w formularzu D - dobrowolne.
Osoby objęte spisem obowiązane były do udzielenia rachmistrzom spisowym ścisłych, wyczerpujących i zgodnych z prawdą odpowiedzi na pytania zawarte w wymienionych formularzach. Osoby prawne i inne jednostki organizacyjne wypełniały we własnym zakresie formularze R3 i przekazały je do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego.
Szczegółowe zasady wypełniania formularzy A, M oraz D podane zostały w instrukcjach metodologicznych do spisu ludności i mieszkań, natomiast zasady wypełniania formularzy R1, R2 oraz R3 zawarte zostały w instrukcjach metodologicznych do powszechnego spisu rolnego. Formularze oraz instrukcje spisowe dostępne są na stronie Internetowej GUS.
Podstawowe cele powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002
- Dostarczenie informacji o stanie i strukturze ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz informacji o mieszkaniach i warunkach mieszkaniowych - na najniższym poziomie podziału terytorialnego kraju;
- Możliwie szeroka charakterystyka zmian, jakie zaszły w czasie w podstawowych strukturach demograficzno-społecznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz zmian w wielkości i standardzie zasobów mieszkaniowych;
- Dostarczenie informacji niezbędnych do międzynarodowych porównań - poprzez uwzględnienie w opracowaniach standardów i zaleceń organizacji międzynarodowych (ONZ oraz Unii Europejskiej).
Zakres tematyczny powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002
Lata dziewięćdziesiąte to okres przemian społeczno-ekonomicznych nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Lata te charakteryzowały się daleko idącą integracją międzynarodową, która znalazła swoje odbicie m.in. w procesie dostosowywania krajowych systemów statystycznych, w tym wyników spisów, do wymogów międzynarodowych. Biuro Statystyczne ONZ, Europejska Komisja Gospodarcza oraz Unia Europejska wspólnie przygotowały propozycje tematów rekomendowanych do uwzględnienia w spisach powszechnych ok. 2000 r1. Propozycje te biorą pod uwagę znaczenie konkretnych aspektów sytuacji ludnościowej oraz potrzeby informacyjne poszczególnych krajów, a także potrzeby organizacji międzynarodowych związane z monitorowaniem i rozwijaniem polityki społecznej i regionalnej.
Zalecenia międzynarodowe nie są bezwzględnie obowiązujące dla poszczególnych krajów, aczkolwiek należy się liczyć z tym, iż Polska - podobnie jak każde inne państwo - ma obowiązek dostarczania porównywalnych informacji statystycznych do międzynarodowych baz danych. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy kraj ma pewne tematy ściśle powiązane ze swoją specyfiką, które muszą być bezwzględnie badane w kolejnych spisach i z tego względu powinny stanowić stały element tematyki spisowej.
Wyniki spisu pozwalają na ocenę ilościowych i jakościowych zmian, jakie zaszły w społeczeństwie w okresie od poprzedniego spisu, charakteryzując kolejny etap jego rozwoju. Spis powszechny ludności jest swoistą fotografią społeczeństwa, przedstawiającą w danym momencie stan, rozmieszczenie i różnorodne struktury ludności, zamieszkałej na terenie całego kraju.
Poprzez porównanie wyników obu spisów 2002 oraz 1988 - istnieje możliwość rozpoznania kierunków i natężenia zmian rozwoju demograficzno-społecznego oraz zmian w infrastrukturze mieszkaniowej i potrzebach mieszkaniowych - w miarę możliwości - na każdym szczeblu podziału terytorialnego kraju, tj. na poziomie regionalnym: województw, podregionów (NTS-3) oraz lokalnym (powiatów i gmin). Należy przypomnieć, że reforma administracyjna wprowadziła powiaty, jako wydzielone jednostki administracyjne, które nie istniały w spisie z 1988 r., jak również zmieniły się znacznie granice administracyjne województw. Dla potrzeb analizy zmian w czasie przeliczone zostały (w podstawowym zakresie) wyniki spisu 1988 (oraz wcześniejszych spisów powszechnych) według podziału administracyjnego obowiązującego aktualnie. Przeliczone dane po raz pierwszy zostały upowszechnione w raporcie z wynikami spisu 2002, który został wydany w lipcu 2003 roku.
1 Międzynarodowe rekomendacje do spisów ludności i mieszkań ok. 2002 r., zostały przyjęte na plenarnym posiedzeniu Konferencji Statystyków Europejskich w czerwcu 1997 r. w Genewie. Rekomendacje te zostały przedstawione w formie publikacyjnej, jako wspólne opracowanie EKG ONZ oraz Unii Europejskiej. Aktualnie dostępne są w wersji angielskiej, jako finalny dokument pt. "Zalecenia dla spisów ludności i mieszkań ok. 2002 r. w regionie EKG [Recommendations for the 2000 Censuses of Population and Housing in the ECE Region]", EKG/Eurostat, New York and Geneva 1998 r.
Spis ludności i mieszkań 2002 obejmował następujące tematy:
- Geograficzne rozmieszczenie ludności według miejsca zamieszkania oraz przebywania;
- Migracje wewnętrzne i zagraniczne ludności;
- Demograficzną charakterystykę osób: płeć, wiek, stan cywilny (formalno-prawny i faktyczny);
- Charakterystykę demograficzną gospodarstw domowych i rodzin: pozycję osób w gospodarstwie domowym i rodzinie, wielkość i skład gospodarstwa domowego i rodziny;
- Charakterystykę społeczną osób: poziom wykształcenia oraz uczęszczanie do szkoły, kraj urodzenia, obywatelstwo, deklarowaną narodowość i język używany w rozmowach w domu;
- Niepełnosprawność prawną i biologiczną;
- Aktywność ekonomiczną ludności: pracujący, bezrobotni, bierni zawodowo, pracujący w indywidualnych gospodarstwach rolnych, zawód; rodzaj działalności zakładu pracy;
- Główne i dodatkowe źródła utrzymania osób oraz pobieranie świadczeń społecznych;
- Źródła utrzymania gospodarstwa domowego; samodzielność gospodarowania oraz zamieszkiwania;
- Gospodarstwa zbiorowe i rodziny w tych gospodarstwach;
- Mieszkania zamieszkane i niezamieszkane: stan zasobów mieszkaniowych;
- Wielkość mieszkań i ich wyposażenie;
- Samodzielność zamieszkiwania;
- Charakterystykę budynków.
Tematyka ludnościowa została wzbogacona dzięki przeprowadzeniu dwóch badań towarzyszących spisowi, a mianowicie: badania dzietności oraz badania długookresowych migracji ludności, jakie miały miejsce w latach 1989-2002.
Badanie dzietności kobiet
Badania dzietności kobiet (reprezentacyjne) są już tradycją w polskich spisach ludności. Po raz pierwszy takie badanie przeprowadzono przy spisie ludności w 1970 roku. Badanie przeprowadzone w 2002 roku było badaniem szczególnie ważnym z następujących powodów:
- w latach dziewięćdziesiątych wystąpiła w naszym kraju głęboka depresja demograficzna, nie mająca precedensu w historii powojennej Polski,
- począwszy od 1989 r. reprodukcja ludności w naszym kraju nie gwarantuje prostej zastępowalności pokoleń; aktualne prognozy ludności nie wskazują na zmianę procesu zmniejszającej się dzietności w perspektywie najbliższych 20 lat,
- począwszy od 1999 roku ludność Polski zmniejsza się.
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na próbie prawie 350 tys. kobiet, w tym na ok. 27 tys. kobiet w województwie, będących w wieku powyżej 16 lat (bez względu na ich stan cywilny). Ankietowe badania dzietności są z założenia badaniami w których uczestnictwo jest dobrowolne.
Badanie długookresowych migracji ludności w latach 1989 - 2002
Badaniem zostało objętych prawie 4 mln osób, w tym ok. 550 tys. w województwie, które zmieniały w latach 1989 - 2002 miejsce zamieszkania na pobyt stały lub na okres co najmniej 12 miesięcy. Badanie to obejmuje migracje wewnętrzne oraz migracje zagraniczne ludności.
Uzyskane w spisie informacje o migracjach pozwolą określić faktyczne rozmiary przemieszczeń, ich zasięg przestrzenny i główne kierunki mobilności ludności w latach 90-tych. Ustalenie rozmiarów takiej kategorii migracji i liczby osób migrujących w bieżących badaniach jest niezwykle trudne z uwagi na stosunkowo skromny zakres dostępnych informacji.
Formy upowszechniania wyników spisu
Wyniki Powszechnego Spisu Ludności i Mieszkań 2002 dostarczają podstawowych informacji o liczbie i strukturach demograficznych oraz społeczno-ekonomicznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin, zamieszkujących lub przebywających w Polsce oraz o rozmiarach zasobów mieszkaniowych, o ich jakości i wykorzystaniu.
Można wyróżnić cztery podstawowe formy upowszechniania danych spisowych:
- publikowanie danych;
- udostępnianie danych na nośnikach informatycznych oraz poprzez bezpośredni dostęp do baz informacyjnych z wynikami spisu;
- dostępność podstawowych danych poprzez Internet;
- udostępnianie danych poprzez Bank Danych Regionalnych.
Wykaz publikacji z wynikami spisu, przewidzianych do wydania w latach 2003-2004
Główny Urząd Statystyczny wyda następujące publikacje tabelaryczne na poziomie ogólnokrajowym z jednoczesną prezentacją przekrojów regionalnych:
Lp. Tytuł |
Rok wydania |
1) Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002. Raport z wyników |
2003 |
2) Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna |
2003 |
3) Gospodarstwa domowe i rodziny |
2003 |
4) Mieszkania |
2003 |
5) Mieszkania niezamieszkane |
2003 |
6) Zamieszkane budynki |
2003 |
7) Ludność i gospodarstwa domowe. Stan i struktura społeczno-ekonomiczna |
2003 |
8) Ludność i gospodarstwa domowe związane z rolnictwem (część I i II) |
2003 |
9) Osoby niepełnosprawne oraz ich gospodarstwa domowe (część I i II) |
2003 |
10) Aktywność ekonomiczna ludności |
2003 |
11) Warunki mieszkaniowe gospodarstw domowych i rodzin |
2003 |
12) Migracje zagraniczne ludności |
2003 |
13) Migracje wewnętrzne ludności |
2003 |
14) Metodologia Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2002 |
2003 |
15) Aktywność ekonomiczna ludności związanej z rolnictwem |
2004 |
16) Przynależność narodowościowa ludności Polski |
2004 |
17) Dzietność rodzin (na podstawie Ankiety Rodzinnej) |
2004 |
18) Migracje długookresowe ludności (na podstawie Ankiety Migracyjnej) |
2004 |
Począwszy od 2004 roku będą opracowywane i wydawane publikacje głównie o charakterze analityczno-tabelarycznycm. Publikacje te będą przygotowywane wspólnie z przedstawicielami środowisk naukowo-badawczych, zarówno tymi z którymi GUS ma podpisane umowy o współpracy badawczej, jak i z innymi uczelniami oraz instytutami naukowo-badawczymi.
Urzędy Statystyczne będą natomiast wydawać opracowania regionalne, a także lokalne (dotyczące poszczególnych gmin):
Lp. Tytuł |
Rok wydania |
1) Raport z wyników spisów powszechnych. Województwo Mazowieckie |
2003 |
2) Podstawowe informacje z Narodowego Spisu Ludności i Mieszkań oraz Powszechnego Spisu Rolnego 2002 w gminie |
2003 |
NSP |
|
3) Ludność. Stan oraz struktura demograficzna i społeczno-ekonomiczna |
2003 |
4) Gospodarstwa domowe i rodziny |
2003 |
5) Mieszkania |
2003 |
6) Zamieszkane budynki |
2003 |
7) Warunki mieszkaniowe gospodarstw domowych i rodzin |
2004 |
8) Aktywność ekonomiczna ludności |
2004 |
9) Migracje ludności |
2004 |
10) Osoby niepełnosprawne |
2004 |
Ponadto w Bazie Danych Regionalnych (BDR), prowadzonej przez Urząd Statystyczny w Jeleniej Górze, będą zamieszczone informacje ze spisu dla poszczególnych szczebli podziału terytorialnego kraju, tj. województwa, podregionu, powiatu, gminy, a także dla miejscowości.
Przygotowywany w postaci tablic wynikowych zakres opracowania wyników spisu nie wyczerpuje wszystkich możliwości wykorzystania danych spisowych. Wdrożony system informatyczny, w tym szeroki program symbolizacji automatycznej oraz automatycznego "wyprowadzania" wielu informacji (zmiennych), pozwoli na opracowywanie wyników spisu również w innych niż proponowane układach korelacyjnych i przestrzennych. Potencjalni odbiorcy takich danych spisowych, które wykraczają poza dane ujęte we wspomnianych tablicach wynikowych, muszą jednak liczyć się z tym, że zamówienia będą realizowane w późniejszym czasie.
Informacje na zamówienie mogą być realizowane w formie tradycyjnych publikacji (forma papierowa), jak również na CD (forma elektroniczna).
Powszechny Spis Rolny 2002 obejmował następujące zagadnienia:
1. Powierzchnia gospodarstwa;
2. Struktura własnościowa użytków rolnych gospodarstwa;
3. Struktura dochodów;
4. Działalność gospodarcza;
5. Pracujący w indywidualnym gospodarstwie rolnym;
6. Powierzchnia zasiewów;
7. Powierzchnia inna;
8. Pogłowie zwierząt gospodarskich;
9. Rozdysponowanie produkcji rolniczej;
10. Infrastruktura gospodarstwa;
11. Budynki i budowle;
12. Magazynowanie w gospodarstwie;
13. Nawozy i pestycydy w gospodarstwie;
14. Maszyny i urządzenia rolnicze;
15. Wybrane wydatki w gospodarstwie.
Uwagi techniczne
Wszystkie tablice zawarte w aneksie tabelarycznym zostały opracowane w formacie Word i w takiej postaci są dostępne na płycie CD.
W tablicach i na wykresach wprowadzono automatyczne zaokrąglenia, co niekiedy może powodować drobne rozbieżności w sumowaniu danych na wyższych poziomach agregacji.
Z uwagi na ustawowy obowiązek GUS do zachowania tajemnicy statystycznej, zachodzi konieczność "ukrywania" rzadkich informacji, występujących najczęściej przy prezentacji danych na poziomie lokalnym. W tych obszarach gdzie może istnieć realne niebezpieczeństwo identyfikacji danych jednostkowych, informacje liczbowe zostały zastąpione umownym znakiem.