Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.
  • Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Kontrast:
  • Akontrast domyślny
  • Akontrast biały tekst na czarnym
  • Akontrast żółty tekst na czarnym
  • Akontrast czarny tekst na żółtym
Logo Urząd Statystyczny w Warszawie Urząd Statystyczny w Warszawie
  • Urzędy Statystyczne
    • US Białystok
    • US Bydgoszcz
    • US Gdańsk
    • US Katowice
    • US Kielce
    • US Kraków
    • US Lublin
    • US Łódź
    • US Olsztyn
    • US Opole
    • US Poznań
    • US Rzeszów
    • US Szczecin
    • US Warszawa
    • US Wrocław
    • US Zielona Góra
  • BIP
  • Kontakt
  • RSS
  • Mapa serwisu
  • profil GUS na Instagramie
  • profil Urzędu na Facebook
  • profil na X
  • kanał Urzędu na YouTube
  • English
Wyszukiwanie zaawansowane
Logo Urząd Statystyczny w Warszawie
  • Badania ankietowe
  • Dla mediów
  • Co, gdzie, jak załatwić?
  • Edukacja
  • O stronie
Menu

Menu główne

Menu
  • Dane o województwie
  • Opracowania bieżące
  • Publikacje i foldery
  • Statystyczne Vademecum Samorządowca
  • Bank Danych Lokalnych
  • Statystyka regionalna
  • Portal Geostatystyczny
  • STRATEG
  • REGON,
    TERYT,
    Klasyfikacje
  • Badania statystyczne
  • Urzędy statystyczne
  • GUS

Ścieżka

Strona główna Ludność i gospodarstwa domowe...NSP - LUDNOŚĆ I GOSP UO
Menu

NSP - LUDNOŚĆ I GOSP UO

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

UWAGI OGÓLNE

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002 został wprowadzony ustawą. Spis ludności i mieszkań był przeprowadzany na terenie całego kraju w dniach od 21 maja do 8 czerwca 2002 roku razem z Powszechnym Spisem Rolnym - według stanu w dniu 20 maja 2002 r. o godz. 24:00.

Doświadczenia polskie

W ostatnim stuleciu Polska przeprowadziła siedem spisów powszechnych ludności i mieszkań (1921, 1931, 1950, 1960, 1970, 1978 i 1988), jeden spis sumaryczny w 1946 r. oraz trzy spisy reprezentacyjne - (mikrospisy) - w latach: 1974, 1984 i 1995.

Znaczenie spisów ludności i mieszkań jest różne w poszczególnych krajach, w zależności od sprawności funkcjonowania systemów ewidencyjnych i rejestrów oraz od stopnia powiązania systemu badań statystycznych z administracyjnymi źródłami danych. W naszym kraju znaczenie spisu ludności jest nadal bardzo duże.

Podstawy prawne, termin i zakres podmiotowy spisu ludności i mieszkań 2002

Termin i zakres tematyczny spisów, zasady organizacji i realizacji prac spisowych, zobowiązanie ludności do udzielenia informacji i sposób zebrania informacji zostały określone w następujących aktach prawnych:

  1. w ustawie z dnia 2 grudnia 1999 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2001 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 1, poz. 1) z późniejszą zmianą (Dz. U. z 2000 r., Nr 93, poz. 1026),
  2. w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o powszechnym spisie rolnym w 2002 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 99, poz. 1072) oraz
  3. w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 1995 r., Nr 88, poz. 439) z późniejszymi zmianami.

Narodowemu spisowi powszechnemu ludności i mieszkań 2002 podlegały:

  1. osoby stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach, obiektach i pomieszczeniach,
  2. mieszkania i budynki, w których znajdują się mieszkania zamieszkane lub niezamieszkane oraz zamieszkane obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami,
  3. osoby nie mające miejsca zamieszkania.

Spis ludności i mieszkań przeprowadzony w 2002 roku nie obejmował:

  1. szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych, członków rodzin tych osób oraz innych osób korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy umów, ustaw lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych (pozostali cudzoziemcy przebywający w Polsce byli spisywani na ogólnych zasadach),
  2. osób ubiegających się o azyl,
  3. mieszkań, budynków, obiektów i pomieszczeń będących własnością przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych.

Powszechnym spisem rolnym zostały objęte:

  1. indywidualne gospodarstwa rolne,
  2. działki rolne,
  3. osoby fizyczne będące właścicielami zwierząt gospodarskich, nie posiadające użytków rolnych lub posiadające użytki rolne o powierzchni mniejszej niż 0,1 ha,
  4. pozostałe gospodarstwa rolne będące w użytkowaniu osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej.

W ramach spisu ludności zostały przeprowadzone dodatkowe badania:

  1. migracji długookresowych,
  2. dzietności kobiet.

W czasie spisu wypełniane były następujące formularze:

  • formularz A - przeznaczony do opisu mieszkania i budynku oraz do spisania osób w mieszkaniu, osób mieszkających w pomieszczeniu nie będącym mieszkaniem, osób w obiekcie zbiorowego zakwaterowania, a także osób bezdomnych,
  • formularz M - przeznaczony do zebrania informacji o migracjach osób, które w latach 1989-2002 przebywały poza obecnym miejscem zamieszkania (w innej miejscowości w kraju lub za granicą) przez okres co najmniej 12 miesięcy,
  • formularz D - przeznaczony do badania dzietności kobiet będących w wieku 16 lat i więcej, zamieszkałych w wylosowanych mieszkaniach,
  • formularz R1 - przeznaczony do spisu w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
  • formularz R2 - przeznaczony do spisu u użytkowników działek rolnych i u właścicieli zwierząt gospodarskich,
  • formularz R3 - przeznaczony do spisu gospodarstw rolnych prowadzonych przez osoby prawne i inne jednostki organizacyjne.

Wzory formularzy zostały opublikowane jako załączniki do ustaw o spisach. Zgodnie z przepisami tych ustaw, udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach A, M, R1, R2, R3 było obowiązkowe, zaś w formularzu D - dobrowolne.

Osoby objęte spisem obowiązane były do udzielenia rachmistrzom spisowym ścisłych, wyczerpujących i zgodnych z prawdą odpowiedzi na pytania zawarte w wymienionych formularzach. Osoby prawne i inne jednostki organizacyjne wypełniały we własnym zakresie formularze R3 i przekazały je do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego.

Szczegółowe zasady wypełniania formularzy A, M oraz D podane zostały w instrukcjach metodologicznych do spisu ludności i mieszkań, natomiast zasady wypełniania formularzy R1, R2 oraz R3 zawarte zostały w instrukcjach metodologicznych do powszechnego spisu rolnego. Formularze oraz instrukcje spisowe dostępne są na stronie Internetowej GUS.

Podstawowe cele powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002

  • Dostarczenie informacji o stanie i strukturze ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz informacji o mieszkaniach i warunkach mieszkaniowych - na najniższym poziomie podziału terytorialnego kraju;
  • Możliwie szeroka charakterystyka zmian, jakie zaszły w czasie w podstawowych strukturach demograficzno-społecznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin oraz zmian w wielkości i standardzie zasobów mieszkaniowych;
  • Dostarczenie informacji niezbędnych do międzynarodowych porównań - poprzez uwzględnienie w opracowaniach standardów i zaleceń organizacji międzynarodowych (ONZ oraz Unii Europejskiej).

Zakres tematyczny powszechnego spisu ludności i mieszkań 2002

Lata dziewięćdziesiąte to okres przemian społeczno-ekonomicznych nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Lata te charakteryzowały się daleko idącą integracją międzynarodową, która znalazła swoje odbicie m.in. w procesie dostosowywania krajowych systemów statystycznych, w tym wyników spisów, do wymogów międzynarodowych. Biuro Statystyczne ONZ, Europejska Komisja Gospodarcza oraz Unia Europejska wspólnie przygotowały propozycje tematów rekomendowanych do uwzględnienia w spisach powszechnych ok. 2000 r1. Propozycje te biorą pod uwagę znaczenie konkretnych aspektów sytuacji ludnościowej oraz potrzeby informacyjne poszczególnych krajów, a także potrzeby organizacji międzynarodowych związane z monitorowaniem i rozwijaniem polityki społecznej i regionalnej.

Zalecenia międzynarodowe nie są bezwzględnie obowiązujące dla poszczególnych krajów, aczkolwiek należy się liczyć z tym, iż Polska - podobnie jak każde inne państwo - ma obowiązek dostarczania porównywalnych informacji statystycznych do międzynarodowych baz danych. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy kraj ma pewne tematy ściśle powiązane ze swoją specyfiką, które muszą być bezwzględnie badane w kolejnych spisach i z tego względu powinny stanowić stały element tematyki spisowej.

Wyniki spisu pozwalają na ocenę ilościowych i jakościowych zmian, jakie zaszły w społeczeństwie w okresie od poprzedniego spisu, charakteryzując kolejny etap jego rozwoju. Spis powszechny ludności jest swoistą fotografią społeczeństwa, przedstawiającą w danym momencie stan, rozmieszczenie i różnorodne struktury ludności, zamieszkałej na terenie całego kraju.

Poprzez porównanie wyników obu spisów 2002 oraz 1988 - istnieje możliwość rozpoznania kierunków i natężenia zmian rozwoju demograficzno-społecznego oraz zmian w infrastrukturze mieszkaniowej i potrzebach mieszkaniowych - w miarę możliwości - na każdym szczeblu podziału terytorialnego kraju, tj. na poziomie regionalnym: województw, podregionów (NTS-3) oraz lokalnym (powiatów i gmin). Należy przypomnieć, że reforma administracyjna wprowadziła powiaty, jako wydzielone jednostki administracyjne, które nie istniały w spisie z 1988 r., jak również zmieniły się znacznie granice administracyjne województw. Dla potrzeb analizy zmian w czasie przeliczone zostały (w podstawowym zakresie) wyniki spisu 1988 (oraz wcześniejszych spisów powszechnych) według podziału administracyjnego obowiązującego aktualnie. Przeliczone dane po raz pierwszy zostały upowszechnione w raporcie z wynikami spisu 2002, który został wydany w lipcu 2003 roku.

1 Międzynarodowe rekomendacje do spisów ludności i mieszkań ok. 2002 r., zostały przyjęte na plenarnym posiedzeniu Konferencji Statystyków Europejskich w czerwcu 1997 r. w Genewie. Rekomendacje te zostały przedstawione w formie publikacyjnej, jako wspólne opracowanie EKG ONZ oraz Unii Europejskiej. Aktualnie dostępne są w wersji angielskiej, jako finalny dokument pt. "Zalecenia dla spisów ludności i mieszkań ok. 2002 r. w regionie EKG [Recommendations for the 2000 Censuses of Population and Housing in the ECE Region]", EKG/Eurostat, New York and Geneva 1998 r.

Spis ludności i mieszkań 2002 obejmował następujące tematy:

  1. Geograficzne rozmieszczenie ludności według miejsca zamieszkania oraz przebywania;
  2. Migracje wewnętrzne i zagraniczne ludności;
  3. Demograficzną charakterystykę osób: płeć, wiek, stan cywilny (formalno-prawny i faktyczny);
  4. Charakterystykę demograficzną gospodarstw domowych i rodzin: pozycję osób w gospodarstwie domowym i rodzinie, wielkość i skład gospodarstwa domowego i rodziny;
  5. Charakterystykę społeczną osób: poziom wykształcenia oraz uczęszczanie do szkoły, kraj urodzenia, obywatelstwo, deklarowaną narodowość i język używany w rozmowach w domu;
  6. Niepełnosprawność prawną i biologiczną;
  7. Aktywność ekonomiczną ludności: pracujący, bezrobotni, bierni zawodowo, pracujący w indywidualnych gospodarstwach rolnych, zawód; rodzaj działalności zakładu pracy;
  8. Główne i dodatkowe źródła utrzymania osób oraz pobieranie świadczeń społecznych;
  9. Źródła utrzymania gospodarstwa domowego; samodzielność gospodarowania oraz zamieszkiwania;
  10. Gospodarstwa zbiorowe i rodziny w tych gospodarstwach;
  11. Mieszkania zamieszkane i niezamieszkane: stan zasobów mieszkaniowych;
  12. Wielkość mieszkań i ich wyposażenie;
  13. Samodzielność zamieszkiwania;
  14. Charakterystykę budynków.

Tematyka ludnościowa została wzbogacona dzięki przeprowadzeniu dwóch badań towarzyszących spisowi, a mianowicie: badania dzietności oraz badania długookresowych migracji ludności, jakie miały miejsce w latach 1989-2002.

Badanie dzietności kobiet

Badania dzietności kobiet (reprezentacyjne) są już tradycją w polskich spisach ludności. Po raz pierwszy takie badanie przeprowadzono przy spisie ludności w 1970 roku. Badanie przeprowadzone w 2002 roku było badaniem szczególnie ważnym z następujących powodów:

  • w latach dziewięćdziesiątych wystąpiła w naszym kraju głęboka depresja demograficzna, nie mająca precedensu w historii powojennej Polski,
  • począwszy od 1989 r. reprodukcja ludności w naszym kraju nie gwarantuje prostej zastępowalności pokoleń; aktualne prognozy ludności nie wskazują na zmianę procesu zmniejszającej się dzietności w perspektywie najbliższych 20 lat,
  • począwszy od 1999 roku ludność Polski zmniejsza się.

Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na próbie prawie 350 tys. kobiet, w tym na ok. 27 tys. kobiet w województwie, będących w wieku powyżej 16 lat (bez względu na ich stan cywilny). Ankietowe badania dzietności są z założenia badaniami w których uczestnictwo jest dobrowolne.

Badanie długookresowych migracji ludności w latach 1989 - 2002

Badaniem zostało objętych prawie 4 mln osób, w tym ok. 550 tys. w województwie, które zmieniały w latach 1989 - 2002 miejsce zamieszkania na pobyt stały lub na okres co najmniej 12 miesięcy. Badanie to obejmuje migracje wewnętrzne oraz migracje zagraniczne ludności.

Uzyskane w spisie informacje o migracjach pozwolą określić faktyczne rozmiary przemieszczeń, ich zasięg przestrzenny i główne kierunki mobilności ludności w latach 90-tych. Ustalenie rozmiarów takiej kategorii migracji i liczby osób migrujących w bieżących badaniach jest niezwykle trudne z uwagi na stosunkowo skromny zakres dostępnych informacji.

Formy upowszechniania wyników spisu

Wyniki Powszechnego Spisu Ludności i Mieszkań 2002 dostarczają podstawowych informacji o liczbie i strukturach demograficznych oraz społeczno-ekonomicznych ludności, gospodarstw domowych i rodzin, zamieszkujących lub przebywających w Polsce oraz o rozmiarach zasobów mieszkaniowych, o ich jakości i wykorzystaniu.

Można wyróżnić cztery podstawowe formy upowszechniania danych spisowych:

  • publikowanie danych;
  • udostępnianie danych na nośnikach informatycznych oraz poprzez bezpośredni dostęp do baz informacyjnych z wynikami spisu;
  • dostępność podstawowych danych poprzez Internet;
  • udostępnianie danych poprzez Bank Danych Regionalnych.

Wykaz publikacji z wynikami spisu, przewidzianych do wydania w latach 2003-2004

Główny Urząd Statystyczny wyda następujące publikacje tabelaryczne na poziomie ogólnokrajowym z jednoczesną prezentacją przekrojów regionalnych:

Lp.                                                                         Tytuł
Rok wydania
1) Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002. Raport z wyników
2003
2) Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna
2003
3) Gospodarstwa domowe i rodziny
2003
4) Mieszkania
2003
5) Mieszkania niezamieszkane
2003
6) Zamieszkane budynki
2003
7) Ludność i gospodarstwa domowe. Stan i struktura społeczno-ekonomiczna
2003
8) Ludność i gospodarstwa domowe związane z rolnictwem (część I i II)
2003
9) Osoby niepełnosprawne oraz ich gospodarstwa domowe (część I i II)
2003
10) Aktywność ekonomiczna ludności
2003
11) Warunki mieszkaniowe gospodarstw domowych i rodzin
2003
12) Migracje zagraniczne ludności
2003
13) Migracje wewnętrzne ludności
2003
14) Metodologia Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2002
2003
15) Aktywność ekonomiczna ludności związanej z rolnictwem
2004
16) Przynależność narodowościowa ludności Polski
2004
17) Dzietność rodzin (na podstawie Ankiety Rodzinnej)
2004
18) Migracje długookresowe ludności (na podstawie Ankiety Migracyjnej)
2004

Począwszy od 2004 roku będą opracowywane i wydawane publikacje głównie o charakterze analityczno-tabelarycznycm. Publikacje te będą przygotowywane wspólnie z przedstawicielami środowisk naukowo-badawczych, zarówno tymi z którymi GUS ma podpisane umowy o współpracy badawczej, jak i z innymi uczelniami oraz instytutami naukowo-badawczymi.

Urzędy Statystyczne będą natomiast wydawać opracowania regionalne, a także lokalne (dotyczące poszczególnych gmin):

Lp.                                                                 Tytuł
Rok wydania
1) Raport z wyników spisów powszechnych. Województwo Mazowieckie
2003
2) Podstawowe informacje z Narodowego Spisu Ludności i Mieszkań oraz Powszechnego
Spisu Rolnego 2002 w gminie
2003
NSP
3) Ludność. Stan oraz struktura demograficzna i społeczno-ekonomiczna
2003
4) Gospodarstwa domowe i rodziny
2003
5) Mieszkania
2003
6) Zamieszkane budynki
2003
7) Warunki mieszkaniowe gospodarstw domowych i rodzin
2004
8) Aktywność ekonomiczna ludności
2004
9) Migracje ludności
2004
10) Osoby niepełnosprawne
2004

Ponadto w Bazie Danych Regionalnych (BDR), prowadzonej przez Urząd Statystyczny w Jeleniej Górze, będą zamieszczone informacje ze spisu dla poszczególnych szczebli podziału terytorialnego kraju, tj. województwa, podregionu, powiatu, gminy, a także dla miejscowości.

Przygotowywany w postaci tablic wynikowych zakres opracowania wyników spisu nie wyczerpuje wszystkich możliwości wykorzystania danych spisowych. Wdrożony system informatyczny, w tym szeroki program symbolizacji automatycznej oraz automatycznego "wyprowadzania" wielu informacji (zmiennych), pozwoli na opracowywanie wyników spisu również w innych niż proponowane układach korelacyjnych i przestrzennych. Potencjalni odbiorcy takich danych spisowych, które wykraczają poza dane ujęte we wspomnianych tablicach wynikowych, muszą jednak liczyć się z tym, że zamówienia będą realizowane w późniejszym czasie.

Informacje na zamówienie mogą być realizowane w formie tradycyjnych publikacji (forma papierowa), jak również na CD (forma elektroniczna).

Powszechny Spis Rolny 2002 obejmował następujące zagadnienia:

1. Powierzchnia gospodarstwa;
2. Struktura własnościowa użytków rolnych gospodarstwa;
3. Struktura dochodów;
4. Działalność gospodarcza;
5. Pracujący w indywidualnym gospodarstwie rolnym;
6. Powierzchnia zasiewów;
7. Powierzchnia inna;
8. Pogłowie zwierząt gospodarskich;
9. Rozdysponowanie produkcji rolniczej;
10. Infrastruktura gospodarstwa;
11. Budynki i budowle;
12. Magazynowanie w gospodarstwie;
13. Nawozy i pestycydy w gospodarstwie;
14. Maszyny i urządzenia rolnicze;
15. Wybrane wydatki w gospodarstwie.

Uwagi techniczne

Wszystkie tablice zawarte w aneksie tabelarycznym zostały opracowane w formacie Word i w takiej postaci są dostępne na płycie CD.

W tablicach i na wykresach wprowadzono automatyczne zaokrąglenia, co niekiedy może powodować drobne rozbieżności w sumowaniu danych na wyższych poziomach agregacji.

Z uwagi na ustawowy obowiązek GUS do zachowania tajemnicy statystycznej, zachodzi konieczność "ukrywania" rzadkich informacji, występujących najczęściej przy prezentacji danych na poziomie lokalnym. W tych obszarach gdzie może istnieć realne niebezpieczeństwo identyfikacji danych jednostkowych, informacje liczbowe zostały zastąpione umownym znakiem.


  • Informacje o Urzędzie
  • Specjalizacja Urzędu
  • Ośrodki
  • Współpraca w regionie
  • Seminaria i konferencje
  • Patronaty honorowe Dyrektora US
  • Zamówienia publiczne US
  • Infografiki
  • Zasoby Informatorium US
  • Praktyki w Urzędzie
  • Likwidacja / Sprzedaż majątku
  • Newsletter
  • RODO
Do góry

Urząd Statystyczny
w Warszawie

ul. 1 Sierpnia 21
02-134 Warszawa

E-mail:

e-PUAP

Infolinia Statystyczna: 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)
Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Godziny pracy Urzędu:

poniedziałek-piątek 7.30-15.30
 

Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00-15.00

REGON:
poniedziałek   8:00-18:00
wtorek-piątek 8.00-15.00

Informacje telefoniczne:

Centrala: +48 22 464 20 00
 

Informatorium (informacja o danych statystycznych): 
+48 22 464 20 85

REGON:
+48 22 464 20 00

  • Urzędy statystyczne
  • Deklaracja dostępności

ESS

Copyright © 1995-2025 Urząd Statystyczny w Warszawie