Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

17 maja — Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
16.05.2018

Według danych z 2017 r. województwo mazowieckie przodowało w skali kraju pod względem odsetka gospodarstw domowych posiadających w domu komputer oraz dostęp do Internetu. Mieszkańcy Mazowsza byli też bardzo aktywni jako klienci sklepów internetowych.

Komputer oraz łącze internetowe posiadało 86% mazowieckich gospodarstw domowych. Dostęp do Internetu zapewniało najczęściej łącze szerokopasmowe (posiadało je 80% gospodarstw domowych na Mazowszu). Z mobilnych łączy szerokopasmowych korzystało 48% gospodarstw w naszym województwie.

Regularnymi (co najmniej raz w tygodniu) użytkownikami komputera i Internetu było trzy czwarte mieszkańców Mazowsza w wieku 16–74 lata. Osoby, które nie korzystały z Internetu, twierdziły, że nie mają takiej potrzeby (16% osób w wieku 16–74 lata) i brak im odpowiednich umiejętności (13%).

W jakim celu sięgamy po komputer z Internetem? Na Mazowszu najbardziej popularne było korzystanie z poczty elektronicznej oraz czytanie i pobieranie gazet lub czasopism w wersji online. W województwie mazowieckim odnotowano największy w skali kraju odsetek osób zamawiających lub kupujących przez Internet towary i usługi do użytku prywatnego. Do wirtualnych koszyków zakupowych trafiały najczęściej ubrania i sprzęt sportowy oraz meble i artykuły AGD.

Trudno już dzisiaj wyobrazić sobie jakąkolwiek działalność biznesową bez komputera i Internetu. W 2017 r. w województwie mazowieckim komputery wykorzystywało 96% przedsiębiorstw, zaś dostępem do Internetu dysponowało 95% przedsiębiorstw. Udział pracowników wykorzystujących komputer z dostępem do sieci wyniósł na Mazowszu 54%.

Mazowieckie przedsiębiorstwa coraz aktywniej posługują się mediami społecznościowymi. W 2017 r. korzystanie z przynajmniej jednego serwisu social media deklarowało 34% przedsiębiorstw w województwie (w skali kraju wskaźnik ten wyniósł 27%). Konto w portalach społecznościowych służyło zazwyczaj jako kanał komunikacji do promowania swoich produktów oraz dzielenia się opiniami i uwagami z klientami.

W przypadku Big Data, czyli analizy dużych wolumenów danych, to w 2016 r. w województwie mazowieckim odsetek przedsiębiorstw prowadzących tego typu działania wyniósł 9% (najwięcej w Polsce). Najczęściej wykorzystywano dane geolokalizacyjne pozyskane z urządzeń przenośnych (6% mazowieckich przedsiębiorstw) oraz dane generowane przez media społecznościowe (4%).

Do góry