Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

22 września - Europejski Dzień Bez Samochodu

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
21.09.2020

Obchodzony 22 września Dzień Bez Samochodu to kampania proekologiczna zachęcająca mieszkańców do korzystania ze środków komunikacji zbiorowej i rowerów. Dane z 2019 r. pokazują, że alternatywnych metod transportu próbowało coraz więcej mieszkańców Mazowsza i Warszawy. Pytanie, jak to się zmieni w czasie epidemii.

Użytkowanie samochodu jest kosztowne, a czas dojazdu autem bywa niewiele krótszy niż przejazd komunikacją miejską czy nawet rowerem. Godziny spędzane codziennie w korkach i rosnąca świadomość ekologiczna powodowały, że w 2019 r. mieszkańcy województwa mazowieckiego częściej niż w 2018 r. decydowali się na inny niż auto środek transportu.

Korzystaj z komunikacji miejskiej!

Komunikacja miejska może być doskonałym środkiem transportu dla wszystkich, którzy chcą się poruszać po mieście sprawnie i wygodnie. W 2019 popularność tej formy transportu rosła - miejskie autobusy i tramwaje przewiozły w województwie o 5,2%, natomiast w Warszawie o 1,5% więcej pasażerów niż w 2018 r.

Dane z 2020 r. będą zapewne mniej korzystne dla komunikacji miejskiej. Z jednej strony pojawiły się administracyjne ograniczenia liczby pasażerów w autobusach i tramwajach, z drugiej obawy o zdrowie skłoniły wiele osób do powrotu za kierownicę własnego auta. Należy też pamiętać o zdalnym trybie w szkołach i wielu firmach - wiele osób spędziło ostatnie miesiące w domach i nie korzystało z komunikacji miejskiej ani samochodu.

Jeśli chodzi o infrastrukturę transportu miejskiego, to liczba przystanków autobusowych i tramwajowych zwiększyła się na Mazowszu o 323 – jest ich w sumie 21,7 tysięcy. Nieznacznie, bo o niecały kilometr, wzrosła całkowita długość bus-pasów w województwie mazowieckim (do 71,3 km).

A może czas na rower?

Ekologicznym środkiem transportu, który niewątpliwie sprawdził się w czasie epidemii, a nawet zyskał na popularności w tym trudnym czasie, jest oczywiście rower. Infrastruktura rowerowa Mazowsza cały czas się rozbudowuje. W 2019 r. sieć ścieżek dla rowerzystów powiększyła się w województwie o 346,5 km, zaś w Warszawie o 54,7 km.

Ważnym elementem są miejskie systemy rowerów publicznych. Najlepiej rozwiniętą siecią dysponuje stolica. Mieszkańcy Warszawy mieli do dyspozycji  5,7 tys. rowerów rozmieszczonych w 396 miejskich stacjach Veturilo. W ciągu całego 2019 r. dokonali blisko 6 mln wypożyczeń.

Na Mazowszu - poza warszawskim systemem Veturilo - rower publiczny można było wypożyczać w 10 miastach i 1 gminie. Najbardziej rozbudowaną siecią mogły się pochwalić: Płock (304 rowery i 31 stacji) oraz Radom (270 rowerów i 27 stacji).

Pliki do pobrania

Do góry