21 listopada - Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych



Podkreślając znaczenie bezpieczeństwa na drogach oraz solidaryzując się z ofiarami wypadków komunikacyjnych, Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło trzecią niedzielę listopada jako coroczny Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych. Od 2005 r. dzień ten jest wyrazem pamięci o wszystkich poszkodowanych. Jest również okazją do podejmowania wielu przedsięwzięć mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jak pod tym względem prezentuje się Mazowsze?
Dane dotyczące wypadków drogowych pokazują, że na przestrzeni ostatnich lat w województwie mazowieckim robi się coraz bezpieczniej.
W 2020 r. na Mazowszu odnotowano 2960 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 420 osób, a 3295 zostało rannych. W porównaniu z 2019 r. zmniejszyła się liczba: osób rannych o 25%, wypadków o 22% i ofiar śmiertelnych o 10%.
Mniej pozytywnie wyglądała sytuacja w Warszawie, gdzie w 641 wypadkach drogowych zginęły 44 osoby, a 709 zostało rannych. Wprawdzie w stosunku do 2019 r. mniej było o 31% osób rannych i o 28% wypadków drogowych, za to niestety aż o jedną czwartą wzrosła w skali roku liczba ofiar śmiertelnych.
Zdecydowana większość wypadków drogowych na Mazowszu była spowodowana przez kierujących pojazdami: kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych ponosili winę za 75% wypadków. Sprawcami wypadków byli też w mniejszym stopniu rowerzyści i motorowerzyści (7%) oraz piesi (6%).
Głównymi przyczynami wypadków były na Mazowszu: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (28% wypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (24%) oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (12%).