Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

17 maja — Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
15.05.2019

W 2018 r. łącze internetowe posiadało w województwie mazowieckim 88% gospodarstw domowych i 97% przedsiębiorstw. Wciąż jednak co szósty mieszkaniec Mazowsza nigdy nie korzystał z Internetu.

Udział gospodarstw domowych posiadających w domu łącze internetowe systematycznie rośnie. W województwie mazowieckim w 2018 r. dostęp do Internetu posiadało 88 % gospodarstw domowych (o 1,5 p. proc. więcej niż w roku poprzednim). Z Internetu korzystało na Mazowszu prawie 80% osób w wieku 16–74 lata , w tym regularnie (przynajmniej raz w tygodniu) 77% osób, tj. o 0,3 p. proc. więcej niż w 2017 r.

Do łączenia się z Internetem mazowieckie gospodarstwa domowe najczęściej wykorzystują łącza z dostępem szerokopasmowym (posiadało je 83% gospodarstw domowych, o 3,2 p. proc. więcej niż rok wcześniej). Mobilnym łączem szerokopasmowym dysponowało 52% gospodarstw domowych na Mazowszu (o 3,8 p. proc. więcej w stosunku do 2017 r.).

Czego szukamy w Internecie? Najczęściej wykonywane czynności to: wyszukiwanie informacji o towarach i usługach oraz korzystanie z poczty elektronicznej. W 2018 r. czynności te wykonywało odpowiednio 68% i 65% osób w wieku 16–74 lata.

Wraz z rosnącymi wskaźnikami dostępności spada odsetek osób, które nigdy nie korzystały z Internetu. W 2018 r. takie osoby stanowiły 17% w populacji osób w wieku 16-74 lata (w 2016 r. było to 19%).

Dla mazowieckich firm komputeryzacja i Internet to oczywistość. W 2018 r. komputery wykorzystywało 98% przedsiębiorstw, natomiast odsetek przedsiębiorstw mających dostęp do Internetu wyniósł 97%. Z połączeń szerokopasmowych korzystało 96% firm na Mazowszu.

Przedsiębiorstwa coraz chętniej wykorzystują w swojej działalności media społecznościowe. W 2018 r. obecność w przynajmniej jednym z mediów społecznościowych deklarowało 38% przedsiębiorstw (w kraju 30%). Social media służą mazowieckim firmom przede wszystkim do celów marketingowych oraz do kontaktu z klientami.

Warto też wspomnieć o niewielkiej jeszcze, ale rosnącej popularności drukarek 3D oraz robotów. W województwie mazowieckim w 2017 r. z drukowania przestrzennego korzystało 2,5% przedsiębiorstw. Przy czym 1,4% używało w tym celu własnych drukarek 3D, a 1,7% zlecało drukowanie podmiotom zewnętrznym. Natomiast roboty w swojej działalności w 2018 r. wykorzystywało 5,8% mazowieckich przedsiębiorstw, w tym roboty przemysłowe – 4,2%, zaś roboty usługowe – 2,5%.

Pliki do pobrania

Infografika ...
Infografika 10.48 MB
Do góry